Thursday 1 November 2018

Dalil Solat Berjemaah

Sebagai dalil yang menyuruh kita melaksanakan solat berjemaah dapat kita ambil daripada ayat al-Quran dan juga hadis Rasulullah s.a.w.

Di antaranya firman Allah S.W.T. dalam surah al-Baqarah, ayat 43:
Maksudnya: Dan dirikanlah oleh kamu solat, dan rukuklah kamu (berjemaahlah kamu) bersama orang yang rukuk.

FirmanNya lagi dalam surah an-Nisa', ayat 102:
Maksudnya: Dan apabila engkau berada di kalangan mereka (semasa berperang) lalu engkau mendirikan solat dengan (menjadikan imam) mereka, maka hendaklah satu puak dari mereka berdiri (mengerjakan solat) bersama engkau.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Ahmad daripada Abi Darda' r.a.:
Maksudnya: Tidak ada tiga orang lelaki dalam sebuah kampung atau sebuah desa yang tidak mendirikan solat berjemaah, melainkan mereka mudah dikuasai oleh syaitan (dengan menjadikan mencuaikan perintah syarak). Oleh itu hendaklah engkau sentiasa bersama jemaah.

Sabdanya lagi yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:
Maksudnya: Solat berjemaah itu lebih afdhal daripada bersendirian dengan dua puluh tujuh darjat.

Sabdanya lagi yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:
Maksudnya: Sesungguhnya aku dukacita dan bahawa aku malu menyeru menegakkan solat, maka dirikan dia, kemudian aku suruh akan seorang laki-laki, maka solat ia dengan segala manusia, maka ia pergi serta aku dengan orang ramai serta membawa beberapa bekas daripada kayu api kepada kaum yang tidak hadir mengerjakan solat berjemaah. Maka aku bakar mereka berserta rumah-rumah mereka dengan api.

Adapun yang diriwayatkan oleh Ahmad:
Maksudnya: Kalaulah tidak kerana ada perempuan-perempuan dan anak-anak ada di rumah-rumah, saya kerjakan solat isyak, dan saya suruh pemuda-pemuda membakar rumah-rumah itu bersama isinya.