Thursday 1 November 2018

Hukum Solat Berjemaah


1. Ditinjau daripada sekalian banyak dalil yang terdapat dalam al-Quran atau pun hadis dan kebanyakan dalil-dalil itu memerintah dengan keras agar kita mendirikan solat berjemaah maka dapatlah difahamkan bahawa solat berjemaah itu hukumnya adalah fardhu kifayah pada solat lima waktu, selain daripada solat jumaat.

2. Berjemaah pada solat jumaat adalah fardhu ain, kerana solat jumaat itu tidak sah dikerjakan jika tidak berjemaah.

3. Ada juga berjemaah yang hukumnya sunat, iaitu berjemaah pada solat jenazah dan solat-solat sunat yang disunatkan berjemaah, seperti solat hari raya, tarawih, mnta hujan dan sebagainya. Makruh berjemaah pada solat tunai mengikut solat qadha atau sebaliknya.


Perlu diketahui bahawa sebaik-baik solat berjemaah itu dilakukan di masjid atau surau bagi yang tiada masjid, khasnya solat fardhu bagi lelaki. Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:

Maksudnya: Solatlah kamu wahai manusia di rumah masing-masing kerana sesungguhnya sebaik-baik solat itu ialah solat seseorang di rumahnya kecuali solat fardhu.


Sabdanya lagi yang diriwayatkan oleh Abu Daud:

Maksudnya: Jangan kamu larang perempuan-perempuan kamu ke masjid walaupun rumah mereka lebih baik bagi mereka (untuk beribadah).